Our horror story - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Britt - WaarBenJij.nu Our horror story - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Britt - WaarBenJij.nu

Our horror story

Blijf op de hoogte en volg Britt

29 Augustus 2014 | Vietnam, Hanoi

Voor 1,50 euro per persoon de bus vanaf het vliegveld van Hanoi naar het centrum genomen. Een rit van anderhalf uur.
Wauw wat een drukke stuk! Miljoenen scooters rijden er langs je en met de verkeersregels nemen ze het niet zo nauw. Constant hoor je getoeter en denk je, dat gaat maar net goed!

We hebben een hotel in het oude centrum van de stad. Allemaal smalle straatjes met duizenden winkeltjes die van alles verkopen.
Het hotel is echt super en het persoon heel erg vriendelijk. We kregen de tip om bij New Day te eten en dat hebben we dan ook gedaan. En ja zoals elke dag hebben we daar ook heerlijk gegeten!
We hebben nog een stukje gelopen door het doolhof van Old Quater en kwamen uit bij een hoek waar we allemaal mensen zagen zitten op kleine krukjes, bier aan het drinken en kleine hapjes aan het eten. Dus wij ook op een mini krukje aan het bier. Weinig westerlingen zie je in Hanoi. Misschien omdat er zoveel locale mensen op straat lopen dat je ze gewoon niet ziet!
Na een biertje zijn we naar het hotel gegaan (nadat we echt even moesten zoeken waar die ook alweer was in het doolhof).

De volgende dag hebben we gelopen, heel veel gelopen! We zijn naar het gevangenismuseum geweest waar we een indruk kregen over hoe het voor de gevangenen moet zijn geweest vroeger. Vreselijk! Met hun voeten vastgeketend aan de betonnen banken. Constant gemarteld en vernederd. En als je de doodstraf opgelegd had gekregen werd je hoofd eraf gehakt.

Hierna zijn we naar de St. Joseph Cathedraal gelopen. Via tripadvisor had ik gelezen dat je hier in kon maar toen wij aan kwamen was hij dicht, helaas. Net als Laos zie in Hanoi, Vietnam veel Franse invloeden. Je ziet het heel veel terug in de gebouwen.

Na de cathedraal zijn we naar Flag Tower gelopen. Daarachter staan gebouwen die gebruikt werden door de gouverneurs tijdens de oorlog. Ook onder de grond waren kamers ingericht en ik vond het allemaal best indrukwekkend om te zien. Ook stonden er op het terrein Amerikaanse gevechtsvliegtuigen. Omdat deze bij een ander museum hoorde en we daar geen kaartje voor hadden weet ik niet precies het verhaal van die vliegtuigen maar ze zullen vast zijn overmeesterd door de Vietnamese.

Hierna hebben we ons laten brengen door de taxi naar West Lake. Een heel groot meer in Hanoi met daarin, jawel, een tempel! Dus daar moesten we ook even kijken. Maar aangezien we een korte broek aan hadden zijn we niet helemaal naar binnen gegaan.

Daarna hebben we weer een stuk gelopen, heel veel gelopen. En kwamen we uit in de middle of nowhere. En ja hoor zelfs in de middle of nowhere zijn KFC's. Dus kip gegeten daar en daarna weer gaan lopen. Totdat we het genoeg vonden en we ons door een taxi naar het hotel hebben laten brengen.

S'avonds hebben we nog wat gedronken en kwamen we weer in contact met 2 Zuid-koreanen. Zuid-koreanen zijn hele vriendelijke mensen en ze vinden het heel leuk om met westerlingen te praten omdat ze dat in hun eigen land bij toeristen nooit doen.
Rond 11 uur sluit alles in Hanoi. Sommige barretjes blijven langer open totdat de politie komt en de nachtclubs blijven natuurlijk ook doorgaan maar daar zijn we niet geweest.

De volgende dag gingen we naar Vincom Royal City shoppingmall. Een immens groot winkelcentrum met een waterpark en een ijsbaan!
Dus bepakt met onze creditcards en zwemkleding naar de shoppingmall!
Geen hond te bekeken daar, we waren bijna de enige die daar rondliepen. Een super mooi winkelcentrum met mooie luxe winkels. Zoveel mooie dure kleding en ik kreeg het weer voor elkaar om een shirt van 70 cent te kopen. Lekker goedkoop ben ik toch ook!

Het waterpark was tussen de winkels en was echt heel groot! Sommige glijbanen waren echt super eng. Bij 1 glijbaan moest je in een kabine staan en dan werd de plaat onder je voeten weggeschoten en viel je dus naar beneden in de glijbaan, doodeng! Mike heeft me na een tijdje over weten te halen maar ik scheet in me broek in die kabine. Nadat ik weer veilig onderaan de glijbaan was stond ik nog steeds te trillen op me benen!
De andere glijbanen waren leuk en konden we vaak ook met ze 2en in door op een band te zitten. We voelde ons net 2 kleine kinderen, geweldig!

Na het zwemmen waren we ontzettend rozig en gingen we terug naar het hotel. S'avonds hebben we (na weer meerdere keren verkeerd te zijn gelopen, wat een doolhof!) Lekker gegeten bij Hanoi city view. Je hebt hier uitzicht over het Hoam Kiem meer.
De volgende dag stond Ha long bay op de planning dus gingen we niet al te laat terug om onze backpacks te pakken en te slapen.

Om 08:30 uur werden we opgehaald en de busrit naar Ha Long city duurde 4 uur. Toen we daar aankwamen regende het het ontzettend hard en we hoopte dat het snel over zou gaan. Maar helaas niks was minder waar, dit werd onze horror story.

We kwamen op de boot aan, deze was gekoppeld aan een andere boot. Later bleek dat dit was zodat we in totaal zwaarder zouden zijn en minder last zouden moeten hebben van de golven, maar onderweg naar Ha Long Bay werd het weer steeds slechter en de golven steeds hoger. De 2 boten knalde steeds tegen elkaar op. We mochten van onze gids niet meer naar onze slaapkamers omdat dat te gevaarlijk was en we moesten bij elkaar blijven. De reddingsvesten werden alvast voor ons klaargelegd en het personeel was druk rond aan het rennen. Wij zaten ondertussen gezellig te kletsen met de andere mensen op de boot maar hadden wel goed in de gaten dat dit niet de trip zou worden die we hadden geboekt.

De boten werden stilgelegd omdat het te gevaarlijk was om verder te gaan en zo hebben we een hele tijd stilgelegen op zee, met hele harde regen en hoge golven. Nadat de golven iets minder werden gingen sommige naar de wc in hun slaapkamers en kwamen erachter dat hun bedden zeiknat waren geworden door de golven en de regen.
Het werd alleen maar ellendiger.
We verloren het vertrouwen in ons Ha long bay avontuur en besloten met ze alle dat het beter was om terug te gaan naar de haven. Uiteindelijk bleek dit de beste beslissing want er bleek een typhoon te zijn bij Ha Long bay en elke boot werd later terug geroepen.
Op de weg terug naar de haven knalde de boten weer steeds tegen elkaar op en daardoor viel er op een gegeven moment stukken hout van onze boot af! De boot viel gewoon uit elkaar!

We werden door een minivan weer terug gebracht naar hanoi waar we in hetzelfde hotel zouden slapen. We kregen de grootste kamer met korting omdat ze het zo vervelend vonden dat onze trip zo was gelopen.
Het regende en waaide nog steeds heel hard dus de storm was nog niet voorbij gegaan. Zelfs de volgende morgen regende en waaide het nog steeds. De receptie vertelde ons dat ook voor deze dag alle trips naar Ha Long Bay waren afgelast.

Na dit avontuur ben ik nog meer toe aan strand dus hebben we een vliegticket geboekt voor vandaag naar Da Nang. Hopen dat het daar niet regent en ik morgen op het strand kan liggen. En anders vliegen we lekker ergens heen waar de zon wel schijnt!