O NO, 4 Weeks left. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Britt - WaarBenJij.nu O NO, 4 Weeks left. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Britt - WaarBenJij.nu

O NO, 4 Weeks left.

Blijf op de hoogte en volg Britt

16 September 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Aaah nee! Nog maar 4 weken te gaan, de tijd gaat veel te snel! Voor het thuisfront lijkt het misschien wel eeuwen te duren maar hier in Azië vliegen de dagen voorbij.

De laatste keer dat ik iets schreef zaten we in Vietnam. We zijn nu in Cambodja en hebben nu net de vliegticket naar Kuala Lumpur geboekt om daarna verder te vliegen naar Borneo!

In Vietnam zijn we natuurlijk ook nog even op bezoek gegaan bij Ho Chi Minh oftewel Saigon, de hoofdstad. Vanaf Nha Trang zijn we met de slaapbus daarheen gegaan. We hadden een plek met 3 bedden naast elkaar en dachten deze voor ons zelf te hebben want er waren best wel wat plekken over. Maar helaas, er kwam een dikke Vietnamees naast me liggen, zo ongemakkelijk! Toch wel een beetje kunnen slapen en niet lepeltje lepeltje met hem gelegen!

Saigon vonden we niet zo'n bijzondere stad maar wat wel erg indrukwekkend was waren de chu chi tunnels. Tijdens de oorlog hebben de Vietnamesen onder de grond tunnels gebouwd om daar hun leven te leidden en om vanuit de tunnels tactische plekken te hebben om te schieten op de Amerikanen die hun aanvielen. Ook hadden ze allemaal boobytraps gemaakt voor als de Amerikanen eraan kwamen.
Best wel toeristisch nu allemaal maar toch moet je dit gezien hebben vind ik. Mike was helemaal blij want ze hadden daar ook een shooting range waar hij met een AK47 heeft geschoten. Helaas weigerde het wapen steeds (oude zooi).

In de avond zijn we naar de bios gegaan! We hadden de hele zaal voor ons alleen. Een privé bios voor maar 5 dollar, prachtig! Het geluid stond alleen echt loeiend hard en bijna op het einde stopte de film ermee. Na enkele minuten wachten werd de film weer hervat en konden we hem afzien. Echt een leuke ervaring!

Vanuit Saigon zijn we met een bus naar Phnomm Penh (Cambodja) gegaan.
Bij de grensovergang moesten we onze paspoorten aan een kereltje geven en die ging het allemaal regelen. Je hebt nergens overzicht op en je moet er maar vanuit gaan dat het goed komt. Het blijft bijzonder hoe ze het allemaal regelen en je krijgt totaal geen informatie over hoe en wat dus je moet maar gewoon afwachten.
Nadat we waren gecontroleerd door een laser op ziektes konden we weer verder met de bus. En hadden we onze paspoorten inclusief visum van Cambodja weer terug.

In phnomm penh zaten we in een guesthouse genaamd Mad Monkey. Het zag er allemaal super leuk uit en we besloten s'avonds even een borrel te doen bij hun rooftop bar. Aldaar kwamen we in gesprek met een paar mensen en dronken we steeds meer alcohol. Er hing een score bord boven de bar: Bazuka challenge. Nederland stond 3e maar een Amerikaan zorgde ervoor dat we gedeeld 3e stonden met Amerika dus moesten wij Nederland weer even omhoog halen. Laat me je uitleggen wat een Bazuka is. Long drink glas met redbull. Daarin 2 shotglazen. 1 daarvan contreau en de andere absinth.
Je pakt 1 shotglas en drinkt deze op. De andere valt in je longdrink glas en mengt met de redbull. Na je shotje moet je gelijkt dat mengsel in je longdrink glas drinken. Na een paar van die Bazuka's en cocktails of bier verder, gegarandeerd naar de klote. Bezopen nog met een groep naar een andere bar gelopen waar ik een jongen sprak uit koog aan de zaan, de wereld is klein. Erg lang zijn we daar niet gebleven. Totaal bezopen naar het guesthouse gelopen en slapen!

De volgende dag werd ik wakker met de worst hangover ever!
Ik was doodziek, had honger maar werd misselijk toen ik naar me gebakken ei keek dus hup weer naar bed. Weer even kunnen slapen en gelukkig toen ik wakker werd voelde ik me ietsjes beter.

We hadden op de planning the Killing Fields en zijn daar ook heen gegaan ondanks dat mijn buik totaal niet happy was. Maar de killing fields in Phnomm Penh mag je echt niet missen.
Hier zijn duizenden mensen vermoord door de khmer rouge, op verschrikkelijke wijze. Ze wilde namelijk geen kogels verspillen aan de mensen dus gebruikte schoppen en ander gereedschap om ze dood te slaan. Mannen, vrouwen en kinderen, het maakte niet uit. Zodra je hier aankwam wist je dat je niet lang meer te leven had. Het was erg indrukwekkend. Je zag nog kleding en botten liggen in de massa graven en de schedels lagen in een monumentaal gebouw als herdenkingsplaats. Via een portable headset kregen we informatie en dat zorgde ervoor dat we een goed beeld kregen over hoe het toen geweest is.
Vanwege deze oorlog zijn er heel veel kinderen wees geworden. Je ziet op straat ook steeds kinderen bedelen. Het is zo zielig maar je kan ze niet allemaal iets geven anders moeten wij zometeen ook bedelen.

Vanuit phnomm penh met de bus (dit keer geen slaapbus) naar Sihanoukville gereden. Sihanoukville is de kustplaats van Cambodja met mooie stranden! Wij zaten op Otresbeach, 1 van de mooiste stranden van Cambodja.
We sliepen in een hutje op het strand. De "badkamer" moesten we delen en had alleen koud water maar ach, bij 30 graden buitentemperatuur vind je een koude douche niet zo erg.
Eigenlijk was hier niet zo veel te doen. Alleen chillen en niks doen. En dat hebben we gedaan. Helaas door het regenseizoen af en toe regen maar goed dat wisten we van te voren.
S'avonds met een Amerikaan (met grote praatjes zoals bijna alle Amerikanen (niet beledigend bedoeld ofzo) wat wezen drinken bij Blame Canada. Oké dit is dus echt een backpackersbar. Maar dan bedoel ik ook echte backpackers. Mensen met dreads, hele dag door wiet roken, luisteren naar live muziek (ze had echt een prachtige stem!), gitaar spelen en alcohol. Deze mensen wonen gewoon waar ze willen en wanneer en they don't give a fuck. Wat een leven heb je dan!

Sihanoukville verlaten en door gegaan naar Siem reap. Je raadt het al, met de bus, Hotel bus wel te verstaan!
Nou verwacht niks luxe. Het enige luxe eraan was dat we een 2 persoons bed hadden. De rest was allemaal kut. Kut weg, alleen maar hobbels, airco stond veels te koud, geen wc stop, ja langs de weg, leuk als je een man bent maar niet als je geen piemel hebt en je geen fan bent van wild plassen. Dus ik blij toen we eindelijk aankwamen in Siem Reap!
Tot overmaat van ramp bleek er allemaal vis boven onze backpack te hebben gelegen en dat had gelekt. Vooral mijn backpack stonk ontzettend naar vis!
Dus in het hotel alles kunnen wassen en schoon kunnen maken maar die vislucht uit de backpack kreeg ik er niet uit dus hup naar de laundry service.

Siem Reap is de stad van Angkor Wat. Het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. En groot is het ja! We hadden een 2 daagse ticket gekocht want in 1 dag zie je maar zo weinig.
De eerste dag hebben we wel met een gids gedaan en zijn we erg vroeg opgestaan (5 uur pick up vanaf ons hotel) om sunset te zien bij Angkor wat. Helaas was het bewolkt en regende het een beetje dus geen sunset gezien. Wel door de gids veel informatie gekregen over de tempels. Ook zijn we bij de tempel geweest waar Tomb Raider is opgenomen. Een hele mooie tempel waar de bomen door de tempel groeien. En die bomen zijn groot!

De 2e dag zijn we zelf op pad gegaan en hebben we nog een paar andere tempels bekeken.

Siem Reap zelf is een leuk stadje met overal nachtmarkten dus winkelen kan je hier goed!
Gisteren nog even een manicure gedaan waarbij er allemaal vrouwtjes om me heen kwamen zitten om me nagels te bewonderen want ze vonden het: beautifull.

Nu liggen we even lekker op bed en gaan we ons zo klaarmaken om te genieten van het lekkere eten van cambodja. Ik ben, en Mike ook, absoluut fan van Amok en luc lak. En kijk er nu al naar uit om 1 van de 2 zo te gaan eten!
En natuurlijk met een biertje van 0,50 dollar!