Sleep tight don't let the bed bugs bite - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Britt - WaarBenJij.nu Sleep tight don't let the bed bugs bite - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Britt - WaarBenJij.nu

Sleep tight don't let the bed bugs bite

Blijf op de hoogte en volg Britt

19 Augustus 2014 | Laos, Luang Prabang

Ik kon echt niet wachten om in Chiang Mai naar een olifanten opvangcentrum te gaan en daar olifanten te voeren en te wassen. Van Nathan en Sophie hoorde ik dat Baan Chang Elephant Park erg goed was en dat zij erg tevreden waren dus wilde ik daar ook graag heen. Helaas was de dag dat we wilde gaan al volgeboekt bij ze maar konden we een dag later wel bij ze terecht. Dus hebben we besloten een dag extra in Chiang Mai te blijven zodat we daar heen konden. De dag ervoor zijn we op aanraden van Nel naar Doi suthep gegaan. Een tempel hoog in de bergen waar je uitzicht hebt op Chiang Mai. Het was echt prachtig om te zien!

Onderaan de tempel had je allemaal kraampjes waar de bevolking spulletjes verkocht en ineens zag ik daar een hond lopen met rode nagellak op zijn nagels, een ketting om en iets wat mascara moest voorstellen. Een Drag Queen Dog! De hond was best dik en dat kwam natuurlijk door alle aandacht en al het voer wat dit grappige beestje kreeg.

Eenmaal weer terug in de stad hebben we nog een paar tempels bezocht waarvan we bij eentje opeens naar achteren moesten omdat de monniken eraan kwamen en zij gingen bidden.
Het was echt heel bijzonder om te zien en te horen.

De volgende dag vroeg op want de olifanten moesten gevoerd worden!

Hun echte maaltijd hadden ze al gehad want ze eten gemiddeld 200 kg voer per dag per olifant dus de paar bananen en suikerrietstaven die ze van ons kregen zou hun buik niet genoeg vullen!

Je kon het ze geven via hun slurf of via hun mond en het was in het begin best een beetje eng. Ze zijn zo groot en zwaar en je wilt ze echt niet op je voet hebben staan! (Ik heb daar ervaring mee!)

Na het voeren gingen we commando's leren en kregen we les over waar we op de olifanten konden zitten.

Ook vertelde de gids dat alle olifanten die ze hebben gered komen uit vervelende omstandigheden. Ze moesten hard werken en werden continue geslagen met stokken met haken. Je zag dat de olifanten veel littekens hadden op hun hoofd.

Het is voor een olifant niet goed om met een karretje, 2 mensen in het karretje en een mahout in de nek, op zijn lijf te hebben. Wij zaten dan ook zonder karretje en in de nek waar de olifant het gewicht goed kon dragen.

Na de commando's geleerd te hebben (lopen, links, rechts, en heel belangrijk: stop!) gingen we een stukje met ze lopen. De olifanten moesten namelijk elke dag voldoende beweging krijgen.

Na het wandelen gingen we naar een watertje waar we de olifanten gingen wassen. De olifanten lagen in het water waardoor wij met een borstel hun huid konden borstelen. Echt een hele bijzondere ervaring!

Een olifant vond het op een gegeven moment wel genoeg en vond dat het tijd was voor een olifanten douche. Nat was ik toch al en ik vond het prachtig!

De olifanten zagen er tevreden uit en hoefde niks te doen wat ze niet wilde. Je zag dat sommige ondeugend waren en wilde spelen en daar werd leuk op ingegaan door de mahouts.

Ik had dit voor geen goud willen missen en was dan ook blij dat we een dag extra in Chiang mai waren gebleven.

S'avonds zijn we nog naar de Night Bazaar gegaan en hebben we 2 (ik noem het maar backpackersbroeken) broeken gekocht. Handig voor de muggen en lekker luchtig.

De volgende dag zouden we richting de grens van Laos gaan en daar zit het vol met malaria muggen dus een beetje bescherming is wel oké.

De volgende ochtend met een mini busje richting Chiang Khong. Een busreis van 7 uur door de bergen.

Eenmaal aangekomen in Chiang Khong bleek aan het overkant van de rivier de Mekong Laos al te liggen.

We zouden 1 nacht verblijven in Chiang Khong zodat we de volgende morgen de grens over zouden gaan. Het guesthouse zat al bij het pakket wat we hadden gekocht om naar Laos te gaan maar het hotel had op tripadvisor hele slechte beoordelingen. Enge verhalen over Bed Bugs enzo werden we niet vrolijk van dus hebben we een ander hotel gezocht. Het hotel ernaast zag er super goed uit voor een leuk klein prijs, echt een top kamer! Dus onze spullen snel gepakt uit de bed bugs kamer en naar het andere hotel gegaan.

S'avonds gegeten bij een klein tentje aan de overkant. We kwamen in aanspraak met de eigenaren die ons vertelde dat ze een dochter hebben die in België woont met haar man. Ze lieten foto's zien en vertelde in gebrekkig Engels wat ze daar allemaal gedaan hadden. Wat zal het voor hun een cultuurshock zijn geweest!

Weer een wekker gezet want we moesten naar de grensovergang met Laos. Heel gedoe met invul werk van papieren en Amerikaanse dollars enzo. Maar uiteindelijk waren we er door heen en moesten we wachten op de slowboat.

Een man van de organisatie vertelde ons over Pak Beng (plaatsje waar we 1 dag zouden overnachten). Hij raadde ons aan om bij hem het guesthouse te boeken want dat was het veiligste en betrouwbaarste. Dus bijna iedereen deed dit inclusie wij. Op het blaadje wat hij ons liet zien zagen we nette kamers, airco, warme koude douche, kortom prima.

Na de hele dag in de slowboat gezeten de hebben begon het keihard te regenen dat we aankwamen in Pak Beng (een inimini dorp in the middle of nowhere). Zeiknat kwamen we aan bij het guesthouse en kregen we een sleutel van de kamer wat totaal niet leek op de foto's die de man ons had laten zien! Opgelicht dus! Het was vreselijk! Allemaal beesten, spinnen, oude badkamer ( mocht niet een een badkamer genoemd worden ).

S'avonds maar van ellende bier gedronken waardoor het toch een gezellige avond werd en we lekker hebben gezeten met een Spanjaard en 3 Duitsers.

Ik wilde heel graag een warme douche en ging terug naar de kamer. Eenmaal half naakt stond ik oog in oog met een huge spin!!!! Wauw, ik was doodsbang en die douche hoefde ik niet meer. Ben maar weer naar Mike gegaan die nog een biertje aan het doen was beneden.
Zoals je je misschien wel kan voorstellen heb ik vreselijk geslapen.

Dag 2 van de slowboat werd een tocht van 7 uur.
Laos heeft een prachtige natuur en het is best leuk op de boot. Maar na uren op je kont te zitten en dat al voor de 2e dag is best pittig!

Nu zitten we in een mooi hotel met een heerlijke douche in het centrum van Luang Prabang.
We hebben net even wat gegeten bij de nachtmarkt. Morgen gaan we even goed over de markt lopen want ik heb al best wel wat leuke dingen gezien!

Ik kan niet wachten om me ogen dicht te doen na 2 mooie maar vermoeiende dagen.